zzzzzzzzzz

zzzzzzzzzz

Monday 12 September 2011

Peraturan dalam permainan

Peraturan asas permainan bola keranjang adalah seperti berikut :

1. Bola boleh dibuang ke mana-mana arah dengan menggunakan salah satu atau kedua-dua belah tangan.
2. Bola boleh dilanggar/tepis dalam apa-apa cara dengan menggunakan satu atau kedua-dua belah tangan, tetapi tidak boleh dipukul menggunakan genggaman (menumbuk).
3. Pemain tidak dibenarkan untuk berlari sambil memegang bola dengan kedua-dua tangan. 
4. Bola mesti di antara tapak tangan. Senjata atau anggota badan yang lain adalah tidak dibenarkan untuk memegang bola.
5. Pemain tidak dibenarkan untuk membajak, memegang, menolak, memukul, atau mengatasi lawan dalam beberapa cara. Pertama pelanggaran peraturan ini akan dikira sebagai sesuatu kesilapan, kesalahan(foul) akan diberikan kepada pemain yang mencabuli kesalahan tersebut sehingga bola dimasukkan oleh pihak lawan, dan jika kesalahan itu dilakukan dengan niat untuk mencederakan pihak lawan, maka pemain yang melakukan kesalahan tersebut akan dihukum tidak perlu bermain sepanjang perlawanan. Pada waktu ini, sebarang penggantian pemain adalah tidak dibenarkan.
6. Jika satu pihak membuat tiga kali kesilapan berturut-turut, maka kesilapan itu akan dikira sebagai kesalahan(foul) untuk lawan. 
7. Apabila berlakunya kesalahan(foul), pihak lawan akan mendapat balingan percuma.
8. Pengadil mempunyai hak untuk memberi perhatian kepada para pemain yang melakukan kesalahan dan mencatat jumlah kesalahan yang dilakukan dan memberitahu penolong pengadil. Pengadil mempunyai hak penuh untuk membatalkan penyertaan mana-mana pemain yang melakukan kesalahan mengikut Kaedah 5.
9. Penolong pengadil perlu melihat bola dan membuat keputusan apabila bola tersebut dianggap telah keluar lapangan, perubahan pemilikan, serta pemasaan.Penolong pengadil mempunyai hak untuk menentukan kesahihan gol dan menghitung bilangan jaringan .
10. Setiap permainan dalam pertandingan mempunyai 4 set dalam satu permainan, dan masa yang diberikan dalam 1 set ialah selama 10 minit. Masa berehat semasa pertandingan diberikan selama 5 minit.
11. Pihak yang berjaya untuk memasuk jaringan yang paling banyak akan diisytiharkan sebagai    pemenang.

KELEWATAN
Pasukan yang gagal menhadirkan diri 15 minit selepas masa pertandingan yang ditetapkan, dianggap menarik diri dalam pertandingan.

MENARIK DIRI DAN MENYERAH KALAH
Peserta/Pasukan yang telah bersetuju mengambil bahagian tidak dibenarkan menarik diri semasa pertandingan dijalankan.
Sekiranya sesebuah pasukan/peserta menarik diri atau menyerah kalah dengan sengaja dari pertandingan, semua keputusan yang pernah dimainkan oleh pasukan/peserta pada sebelum itu akan dibatalkan.  Pasukan tersebut tidak dibenarkan menyertai perlawanan seterusnya dan tindakan tatatertib akan diambil ke atas pasukan/peserta yang berkenaan.






3 comments: